lördag 9 januari 2016

Hägring 38 av Kjell Westö hos Ulrika 13 jan 2015

Bildresultat för hägring 38Ulrika 6: Det var en bok jag lärde mig mycket av. Personerna angenäma att ta till sig - äkta. Författaren var påläst, trovärdig och realistisk. Läkarscenerna äkta. Boken har lockat mig att läsa på om andra områden. Extra berikande eftersom vi har finlandssvenska vänner. Bra språk. Får inte 7:a eftersom den tarvade sin tid och var långsam.
Malin 7: Positivt att den tog längre tid än väntat att läsa - som slow food. Kan inte tänka mig ett bättre sätt att bygga upp en historia. Ingen slump att Thune lyssnar på Ravels Bolero. Det är en metafor för hela historien. Gillade att lära mig mer om Finlands 1950-talshistoria. Språket, dialogerna, kan inte tänka mig bättre. De finlandssvenska vändningarna ger guldkant. Underbart. En av de bästa böcker jag läst.
Åsa 5+: Trist omslag. Trist titel. Gråtrist advokat och gråtrist sekreterare. Men fångades direkt och sträckläste. En fantastiskt bra historiebok - satt med wikipedia bredvid genom läsningen. Historieberättandet var meningen med boken. Inte visste jag allt detta om Finlands historia - även om jag kände till en del.
Fia 6: Så elegant. Kjell Westö är en virtuos. Mersmak Finland, mersmak Westö. Oj, vad jag kunde lite om Finlands historia. Boken stannar hos mig länge.
Karin 6+: Instämmer med Fia. Fantastisk. Juridiska detaljer autentiska. Kände juridisk samhörighet. Vackert språk.
Lena 6+: Lite långsam i början. Otroligt elegant. Slutet fantastiskt.

Medelbetyg: 6,0

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.